Společnost Airbus si dala za cíl položit základy pro adaptaci aviatiky na alternativní pohony u dopravních letounů i městské letecké mobility, která vzniká jako reakce na dopravní zácpy. Městskou leteckou dopravu již můžeme v praxi nalézt v brazilském Sao Paulu, kde ji zajišťují vrtulníky ve větším měřítku než v New Yorku a Tokyu dohromady. Vrtulníky jako letecké taxi jsou také dostupné v Mexico City v Mexiku nebo v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. Rychlá letecká doprava je ale stále spojena s vysokými náklady, hlučností a vysokou spotřebou energie.
"Nadále jsme plně odhodláni plnit své ambice v oblasti dekarbonizace a pokračujeme ve zkoumání rušivých technologií potřebných k jejich dosažení v příštím desetiletí." - Airbus
Na cestě k letům s nulovými emisemi
2010
- Airbus vyvinul CriCri, první plně elektrický čtyřmotorový letoun
2011
- Airbus spolufinancuje vývoj e-Genius, dvousedadlového elektrického letounu
2013
- E-Fan 1.0 se stal prvním demonstračním elektrickým letounem v portfoliu Airbusu
2015
- E-Fan 1.1 úspěšně přeletěl kanál La Manche
2017
- Airbus představil E-Fan X, hybridní demonstrační letoun
2018
- Vahana, jednomístný eVTOL (elektrický letoun s možností vzlétnout a přistát vertikálně) s autonomním řízením poprvé vzlétnul
2019
- V Ottobrunnu v Německu vzniklo testovací centrum určené k testování alternativních pohonů
- CityAirbus, manuálně pilotovaný čtyřmístný eVTOL demonstrační letoun poprvé vzlétnul
2021
- Airbus zahájil inaugurační závod elektrických letadel Air Race E, první svého druhu
E - Fan X
E-Fan X je významným milníkem na cestě společnosti Airbus k dekarbonizaci oblohy. Ve zkušebním letadle byl jeden ze čtyř proudových motorů nahrazen 2MW elektromotorem.
Za méně než tři roky dosáhl E-Fan X úspěšně svých tří hlavních cílů: spuštění a testování možností (a omezení) hybridního elektrického pohonného systému, získání poznatků pro vývoj cílenějšího plánu pro postup v oblasti dekarbonizace a položení základů pro budoucí přijetí dopravních letadel s alternativním pohonem.
Společnosti Airbus a Rolls-Royce se společně rozhodly ukončit demonstrační projekt E-Fan X v dubnu 2020 a pokračují v hledání nových cest pro snižování CO2 s využitím znalostí získaných jeho prostřednictvím.

Air Race E
Air Race E se stal prvním závodem plně elektrických letadel na světě. Tento závod, vedený předním světovým promotérem leteckých závodů Jeffem Zaltmanem, bude znamenat revoluci v leteckých závodech a jistě přinese průkopnické inovace v elektrických letectví. Airbus je oficiálním zakládajícím partnerem společnosti Air Race E. Dalším partnerem závodu se stala společnost Ansys, globální leader v oblasti inženýrské simulace.
Cílem soutěže je podpořit vývoj a přijetí čistších, rychlejších a technologicky vyspělejších elektrických motorů, které lze použít na městské dopravní prostředky letecké mobility a případně i pro dopravní letadla. Air Race E bude následovat populární sérii Air Race 1, známou jako vzdušné závody formule jedna. Osm letadel s elektrickým pohonem bude závodit přímo proti sobě na 5 kilometrovém okruhu, pouhých 10 metrů nad zemí, s rychlostí vyšší než při jakémkoli pozemním motoristickém sportu.
Zdroje:
https://airracee.com/
https://www.airbus.com/innovation/zero-emission/electric-flight/air-race-e.html
https://www.airbus.com/innovation/zero-emission/electric-flight.html#journey
https://www.airbus.com/innovation/zero-emission/electric-flight/e-fan-x.html
Úvodní fotka:
Autor: John McArthur
Zdroj: https://unsplash.com/photos/PrdNTrIrG8w
Fotka v článku:
Autor: John Bezosky
Zdroj: https://unsplash.com/photos/ritTXSEYmw8


Pavla Pölzerová
Studentka ČVUT a MUNI. Miluji cestování a jednou si koupím chameleona.
Vstup do diskuze