In-line brusle jsou světu známy celá dvě století. V posledních letech zažívaly pozvolný nárůst popularity. Díky své jednoduchosti a nenáročnému vybavení je bruslení vyhledávané napříč věkovými kategoriemi a sportovní výkonností. Je proto až s podivem, že se při vývoji bruslí tak dlouho zapomínalo na základní bezpečnostní úkon: brždění.
Klasické inline brusle nabízí dvě základní možnosti zastavení. Pryžovou nebo plastovou brzdu na zadní straně brusle či brždění tzv. na téčko, kdy bruslař vychýlí jednu nohu do kolmé polohy k té druhé a pomalu pomocí "pluhu" zabrzdí. Dlouho neexistovala žádná alternativa, která by se podobala brždění podobnému u kol či koloběžek.
Podobné vrtalo hlavou i panu Jaroslavu Černému z Olomouce, který se na základě svých vlastních dlouholetých zkušeností, rozhodl vymyslet efektivnější a bezpečnější způsob brždění. Jeho jednoduchý, ale velmi originální nápad dal vzniknout českému start-upu Stopskate. "Žádná z variant brždění není úplně jednoduchá či bezpečná. A tak jsem si říkal: "Jaktože stále nikdo nic nevymyslel?" Na základě toho jsem začal nad problémem přemýšlet a v mé hlavě se začaly zhmotňovat nápady o vynálezu," říká Jaroslav Černý.
Během následujících let se snažil vymyslet nejvhodnější řešení. Jako správný vynálezce, začínal s pokusy sám a testovací drahou mu byl vlastní byt. Na začátcích se snažil o čistě mechanické řešení pomocí špagátů a bovdenů, ale po čase pochopil, že tudy cesta nepovede. "Zásadním bodem bylo, že brusle musí brzdit obě najednou, proto bylo zapotřebí do zařízení vložit některé elektronické prvky. Vzhledem k tomu, že sám nejsem v tomto oboru více vzdělaný, sháněl jsem k sobě někoho kreativního, který se v oboru vyzná. Takového člověka jsem našel v podobě Patrika Partsche."

Oba společně poté dokázali sestrojit první funkční model elektronické brzdy. Tento impuls dal vzniknout samotné společnosti Stopskate. Postupně do firmy vstoupilo několik investorů, kteří dopomohli k sériové výrobě elektronické brzdy. "Díky investorům jako je Jan Tichý a Česlav Marek jsme byli schopni rozjet opravdovou výrobu," potvrzuje pan Černý. A jak takové brzdy vlastně fungují?
Téměř univerzální řešení a pár překvapivých vychytávek
Brzda se nasadí na každou brusli zvlášť. Firma vyrábí několik variant, které by měly sedět na většinu typů bruslí. "Prozatím můžeme zaručit kompatibilitu zhruba s 90% všech bruslí ve standardních kategoriích. Do budoucna plánujeme zařadit i větší portfolio závodních bruslí a samozřejmě brusle dětské," potvrzuje Jaroslav Černý. Nasazení je vcelku jednoduché, zvládne ho každý, kdo disponuje základní manuální zručností. Pokud by si přeci jen nebyl dotyčný jistý, firma je schopna instalaci zařídit.

Pro samotné brždění slouží ovladač, který bruslař drží v ruce. Pomocí zmáčknutí tlačítka vyšle signál, kterým spustí brzdu, jež pomocí hliníkového segmentu zastaví brusli. Tlačítko má poměrně velké rozpětí intenzity brždění, takže nezastaví brusli hned na místě. Je však zapotřebí krátkého cviku, při kterém bruslař vyrovná rovnováhu těla s intenzitou brzdy. Zajímavou funkcí je pak trvalá blokace koleček, kterou bruslař ocení především při scházení schodů či přecházení těžko sjízdného terénu.
Jak již bylo řečeno, použití brzdy potřebuje krátký cvik. I sám Jaroslav Černý nedoporučuje brzdu úplným začátečníkům. "Je dobré pokud má člověk alespoň nějaký základ. Důležité je umět udržet na bruslích správný balanc. Pro řadu lidí je ale elektronická brzda možností, jak úspěšně v bruslení pokračovat. Jedná se hlavně o těžší jedince, pro které se jízda díky naší brzdě stává možnou. Pro ostatní jde o vhodný bezpečnostní prvek, který může zabránit řadě úrazů."
Elektronické brzdy: Překvapivý objev na konferenci CES
A že se jedná o opravdu smysluplné řešení potvrdil i úspěch ze začátku roku 2020, kdy se elektronická brzda stala hitem na konferenci CES. Agentura Reuters ji dokonce zařadila do skupiny "The Best of CES 2020". Ocenění dodalo start-upu potřebný impuls a hlavně rozšířilo jeho povědomí do ostatních zemí. I díky tomu se současné prodeje rozdělují půl na půl mezi české a zahraniční zákazníky.
V současné době firma navazuje další spolupráce a snaží se dostat mezi širší portfolio zákazníků. "V současné době jsme navázali spolupráci s firmou Tempish, která vyrábí mj. inline brusle a díky čemuž si může zákazník koupit kompletně seřízené sety bruslí opatřené naší brzdou," dodává Černý.
Plán do budoucna
Impuls, který firma dostala díky ocenění na CES 2020, poskytl potřebnou energii pro další rozvoj. V následujícíh letech bychom se mohli dočkat již zmíněných dětských variant. Důležitý aspekt, který bude hrát v budoucnu zásadní roli, je cena. Kvůli malé sériové výrobě, která probíhá u nás v Česku se drží poměrně vysoko. Ovšem podle slov Jaroslava Černého bude zásadním cílem firmy pro následující roky výrobní cenu snížit tak, aby byla brzda dostupnější širšímu okruhu uživatelů.
Zdroj: autorský článek časopisu Czechsight
Foto: Se svolením Stopskate


Petr Kašík
V jedoduchosti je krása. Popularizace vědy. Sport. Knihy. Naivní tramp. Univerzita Karlova, Molekulární biologie
sledovat :
Vstup do diskuze