Jen v těchto dnech v Británii vzrostl zájem o kola z řad záchranných složek o 200 %. Řetězci Halfords, který se zaměřuje na prodej jízdních kol a náhradních dílů pro automobily, dokonce stouply akcie o 26 %.
Některé obchody s koly téměř kolabují, aby uspokojily poptávku. Obchod Broadribb Cycles v Bicesteru obvykle prodá 20 až 30 kol týdně, ale nyní manažer Stuart Taylor popisuje: „Obchod v současné době prodává 50 kol denně a roste nám přiměřeně poptávka po servisu kol. Je to prostě šílené. Lidé vytahují kola z přístřešků a garáží a zjišťují, že potřebují nové pláště a další příslušenství. Normálně bereme kola na opravu a servis a vyřizujeme objednávky do dalšího dne. Nyní už máme služby vyprodané na dva týdny dopředu.“
V opravárně kol Lunar Cycles v severním Londýně se mechanik rozpovídal, že obchod s koly opravdu vzkvétá, ale pak rychle ukončil rozhovor, aby se vyhnul rozrušenému davu čekajících před obchodem. Andrew Hassard ze společnosti Mango Bikes v Ballyclare v Severním Irsku to potvrzuje: „Obchod s jízdními koly zažívá boom. Lidé říkají, že se vrací na kolo po 15 až 20 letech.“ Nedávný průzkum konzultační společnosti SYSTRA ukázal, že 61 % Britů je nervózních z toho, že by po uvolnění opatření měli cestovat veřejnou dopravou.
Stále více sílí tlak pro vybudování rozsáhlejší cyklistické infrastruktury. Dle výzkumu organizace Cycling UK by usnadnilo cestování na kole i pěšky přidání 100 dočasných pruhů v deseti anglických městech. V mnoha případech by stačilo z dvouproudových vozovek pro auta udělat jednoproudové a zbylý pruh využít pro chodce a cyklisty. Celkem studie identifikovala 160 km ulic a silnic v Londýně, Birminghamu, Manchesteru, Leedsu, Liverpoolu, Bristolu, Leicesteru, Sheffieldu, Newcastlu a Cambridge.
Stejná situace je po celé v Evropě i Americe
V reakci na koronavirus větší síť cyklistických tras budují i další města. V Německu, kde obchody s koly také čelí nájezdů velkého množství lidí, jsou nové cyklostezky značeny přenosnou páskou a mobilními značkami. Paříž otevřela 650 kilometrů dalších cyklostezek, včetně těch dočasných, a slibuje bezplatné opravy kol do 50 eur. Některá města, jako je Milán, provádějí změny natrvalo. Skotská vláda oznámila celkovou investici 10 milionů liber do měst, které mají co nejrychleji připravit infrastrukturu pro „mobilní“ pruhy pro cyklisty. Praha letos plánuje do cyklistické infrastruktury investovat 170 milionů korun, což je nejvíce za poslední 3 roky.
Koronavirová pandemie mění také návyky Američanů, kteří vždy upřednostňovali ke své dopravě automobil. Na konci dubna bylo mnoho obchodů s koly po celých Spojených státech zcela vyprodáno. New York v dubnu oznámil, že dočasně otevře 160 km silnic pro chodce a cyklisty a tento krok může být trvalý. Oakland plánuje během pandemie zavřít asi 10 % svých ulic pro auta, zatímco Seattle uvedl, že natrvalo uzavře 32 km silnic na úkor bezpečné jízdě na kole.
Zdroj: BBC
Foto: pexels.com


Lucie Kirchner
Environmentální expertka, redaktorka, člověk se selským rozumem. VŠCHT Praha, Oběhové hospodářství
sledovat :
Vstup do diskuze