Řetězce rychlého občerstvení byly vždy ukázkou neekologického využívání obrovského množství jednorázových obalů, kelímků nebo třeba příborů. Obrovská je samozřejmě i ekologická stopa zanechaná výrobou prodávaných potravin. McDonald's po celém světě prodá 2,5 milionů kelímků s kávou denně, což představuje obrovské množství odpadu. Kromě samotných kelímků jde především o plevy, obaly kávových zrn, které musí být před zpracováním odstraněny. Tisíce tun tohoto organického odpadu jsou pak často prostě a jednoduše spáleny.
Nápad na využití těchto plev vzešel překvapivě přímo ze strany americké automobilky Ford, jejíž inženýři si uvědomili, že kávový odpad může být vhodným materiálem pro výrobu. Společnost tedy oslovila McDonald's ohledně možné spolupráce. Tým vědců z Fordu přišel na postup, pomocí kterého mohou využít kávové plevy k výrobě silné tepelně odolné směsi. Plevy se zahřejí v prostředí s nízkým obsahem kyslíku a smísí s plasty. Vzniklý materiál se hodí pro výrobu čelních světel automobilů, přičemž ušetří zhruba půl kilogramu oproti v současnosti využívaným plastům.
Přestože se ušetřená hmotnost zdá jako bezvýznamný výsledek, úspěch spočívá především ve využití odpadního materiálu, který je jinak často spalován, což vede k zbytečné produkci oxidu uhličitého. Nejedná se přitom o první příklad využití organického odpadu značkou Ford. Již dříve vyvinula automobilka například pěnu do sedadel vyrobenou ze sóji, koberečky z kokosových vláken nebo metody na nahrazování sklolaminátových částí částmi vyrobenými z celulózy.


Michal Palas
Ekonom, vášnivý sportovec a fanoušek moderních technologií.
Vstup do diskuze