Umělá inteligence a strojové učení jsou již nedílnou součástí většiny alespoň trochu pokročilejších internetových služeb. Vzpomeňte si například na obchody a reklamy nabízející vám zboží například podle toho, co jste naposled hledali. Podobné systémy je třeba nejdříve pomocí vzorku uživatelů naučit, jak by se měly chovat. Jenže systémy, které byly vyškolené na běžném chování uživatelů, se teď často potýkají s velkým problémem. Ten způsobuje to, že naše aktuální chování, ovlivněné pandemií onemocnění COVID-19, je značně vzdálené od normálu.

Podívejme se třeba na nejvyhledávanější spojení v obchodu Amazon. Zatímco v běžných časech vládla taková spojení jako obaly na telefon nebo nabíječky, v poslední době celý žebříček ovládly pojmy jako toaletní papír, desinfekce, nebo rouška, jak poukazuje článek v MIT Technology Review. Systémy Amazonu se následně trochu potýkaly s problémem, do jakých skupin životních stylů si uživatele zařadit a jaké produkty jim nabízet.

Strojové učení se ale nevyužívá pouze za účelem propagace produktů. Stojí na něm také například systémy, které řídí skladové zásoby, nebo systémy na detekci podvodů. Umělá inteligence umožňuje jistou míru adaptace a automatické fungování. Její slabou stránkou je ale právě situace, kdy je školicí vzorek již příliš odlišný od vzorku, který má software následně vyhodnocovat. Složité systémy, které v běžných časech běží bez zádrhele, tak najednou vyžadovaly zásah programátorů.

Článek MIT zmiňuje případy jako nutnost zasáhnout do systému odhalujícího podvody s kreditními kartami, zmateného kvůli nárůstu poptávky po zahradních potřebách. Dalším příkladem je například zmatení systému, který doporučuje investice na základě analýzy novin. Ten si nevěděl rady s obrovským nárůstem pesimismu ve většině novinových zpráv. Ukazuje se tak, že i nejmodernější systémy, které dokáží samostatně vyhodnocovat spoustu dat, stále skýtají prostor pro vylepšení do budoucna.

Zdroj: https://www.technologyreview.com/2020/05/11/1001563/covid-pandemic-broken-ai-machine-learning-amazon-retail-fraud-humans-in-the-loop

Obrázek: Unsplash