Možná také patříte mezi 400 milionů uživatelů antivirového programu Avast. Český antivirus patří mezi přední světové hráče. Obrovské oblibě se těší především díky možnosti bezplatné ochrany. Jeho uživatelé by ale měli být na pozoru. Podle zprávy vydané v pondělí internetovými magazíny Motherboard a PCMag prodává totiž Avast citlivá data svých uživatelů. Aplikace údajně sleduje pohyb uživatelů na webových stránkách a zaznamenává každý klik, hledání na Googlu, návštěvy konkrétních LinkedIn profilů, Youtube videí nebo například pornografických stránek.
Avast následně využívá svoji dceřinou společnost Jumpshot k prodeji nasbíraných dat. Tato společnost se chlubí schopností doručit data o uživatelském chování na internetu. Zákazníky Jumpshotu měly být například takový giganti jako Google, Microsoft nebo Pepsi. A firma inkasovala tučné částky pohybující se v milionech dolarů. Avast se brání tím, že uživatelé jsou vyzváni k zaškrtnutí povolení sdílení v aplikaci. Nikoho asi nepřekvapí, že mnozí uživatelé o tomto nastavení nemají tušení.

Pokud Avast používáte, můžete v aplikaci otevřít Nastavení a v sekci Obecné kliknout na Sdílení dat. Okno pak nabízí zaškrtnout nebo zrušit možnost Povolit sdílení dat o používání se třetími stranami pro účely analýzy trendů a pro obchodní a marketingové účely a také možnost Povolit sdílení dat o používání se třetími stranami pro účely analýzy fungování a používání produktu. Ze znění těchto možností nám rozhodně nepřijde jasné, že se jedná o sdílení kompletní aktivity uživatelů na internetu.
Avast tvrdí, že všechna poskytnutá data jsou anonymní a neobsahují osobní údaje uživatelů. Odborníci se nicméně obávají, že by nebyl až takový problém spojit data s konkrétními osobami. Jde tak o velký vroubek pro českou firmu. Zarážející je především to, že se jedná o společnost, která má chránit uživatele, před hrozbami internetu. Avast nabízí svá řešení pro bezpečné a anonymní brouzdání internetem. Ve výsledku přitom sám sleduje své uživatele a prodává jejich data.
zdroj: PCMag, CNET
úvodní obrázek: jonesday.com


Michal Palas
Ekonom, vášnivý sportovec a fanoušek moderních technologií.
Vstup do diskuze