MEB platforma je ekvivalentem MQB platformy, užívané pro vozidla se spalovacími motory nebo jen částečně elektrifikované. Tato platforma byla vytvořena, aby různé standardizované komponenty mohly být snadno kombinovány a bylo tak na ní možné postavit vozidla s různými vlastnostmi.
"Modulární platforma pro elektrická auta je skvělým základem pro plně elektrická auta značky ŠKODA a nabízí různé kombinace kapacity baterie a výkonu elektromotoru. MEB uspokojí individuální požadavky zákazníků a je možné ji přizpůsobit jejich návykům a potřebám. V budoucnu tak budeme moci vyvinout další technicky inovativní auta ŠKODA iV."
Hlavní stavební bloky MEB baterií
Baterie a nabíjení
Modul s bateriemi je největší a nejtěžší částí platformy. Je vyroben z masivního hliníkového rámu, který v sobě má jednotlivé bateriové moduly a články. Tato jednotka v podstatě tvoří podlahu auta a její napojení na karoserii dělá auto robustnější a bezpečnější. Do baterie se vejde až 12 bateriových modulů každý s 24 články, které váží 493 kg a nabízí celkovou kapacitu 82 kWh s využitelnými 77 kWh pro pohon auta. Vyrábí se také dvě menší verze baterie s využitelnou kapacitou 58 kWh a 52 kWh. Součástí baterií je také chlazení a řídící systém baterií.
Baterie samozřejmě musí být také možné nabíjet, proto je součástí platformy standardizované technické řešení nabíjení a nezbytná elektronika, která zabezpečuje nabíjení a převod energie do pohonné jednotky.
Elektromotor
Auta na MEB platformě jsou poháněna elektromotorem, umístěným na zadní nápravě. Motor je kompaktní, že by se vešel do běžné sportovní tašky a váží okolo 90 kg. Maximální výkon tohoto elektromotoru je 150 kW a dostupné jsou i verze s výkonem 132 a 109 kW. U verzí s pohonem všech čtyř kol, je na přední nápravě umístěn další motor, který zvyšuje výkon na 195 nebo 225 kW a najdeme jej u RS verze ENYAQ iV. Nabídka možností pohonu je tedy na elektromobil docela široká.
Převodovka
Výkon elektromotorů se nepřenáší přímo na kola - prochází jednoduchou jednostupňovou převodovkou. Důvodem je to, že motor může běžet až 16 000 otáček za minutu a tuto rychlost je třeba pro přenos na kola snížit. Převodový poměr je zhruba 1:10 (u modelu s maximální rychlostí 160 km/h), kterého je dosaženo pomocí dvou malých ozubených kol.
Na couvání speciální převodový stupeň není třeba. Elektromotor se jednoduše otočí v opačném směru, než při jízdě vpřed. Díky konstantnímu točivému momentu elektromotoru (až 310 Nm) není nutné měnit rychlostní stupeň, aby se optimalizoval výkon, takže potřebujete pouze jednu „rychlost“. Výsledkem je, že převodovka je velmi kompaktní a je součástí modulu elektromotoru.
Asistenční systémy
Platforma MEB byla vyvinuta s vizí podpory autonomního řízení úrovně 3, ve kterém řidič na určitých trasách (například na dálnicích) již nemusí věnovat plnou pozornost řízení. To samozřejmě ještě není realita a automobily na bázi MEB získají tyto druhy schopností postupným vývojem. Je už ale naplánováno, že funkce automatického řízení budou obsluhovány třemi vysoce výkonnými počítači (ICAS) . Dnes výkonný výpočetní hardware zvládá standardní asistenční systémy řidiče a spoustu podobných funkcí.
Zdroj titulní fotografie: Kristián Valčo, Unsplash.
Citace: Christian Strube, člen představenstva ŠKODA zodpovědný za technický vývoj

- TECHNOLOGIE
- technologies
- ELEKTROMOBILITA
- ELECTROMOBILITY
- AUTOMOBILISMUS
- AUTOMOBILISM
- UDRŽITELNOST
- SUSTAINABILITY

Pavla Pölzerová
Studentka ČVUT a MUNI. Miluji cestování a jednou si koupím chameleona.
Vstup do diskuze