Jste to, co jíte. Pod tímto sloganem si vždy představím televizní pořad, ve kterém se lidé snaží zhubnout a přejít na zdravý životní styl. Ve vědeckém světě ale znamená mnohem víc. Jak souvisí složení střevního mikrobiomu se stárnutím? Vědci z USA identifikovali jiné složení mikrobiomu u lidí, jejichž stárnutí lze označit za zdravé, na rozdíl od lidí s nezdravým stárnutím. V krevní plazmě zdravých seniorů našli výzkumníci zvýšené množství několika metabolitů. Jeden z nich (tryptophan-derived-indole) prokazatelně zvyšuje dožití laboratorních myší. Indoly také prokazatelně snižují zánět a právě ten je považován za hnací sílu mnoha nemocí souvisejících se stárnutím. Zajímavým zjištěním bylo, že mikrobiota zdravých jedinců vykazovala větší jedinečnost, tedy rozdílné a unikátní složení.

Jak to vypadá s naším mikrobiálním profilem v průběhu života?

Lidský mikrobiální profil je po přibližně třetím roce života velmi stabilní. Vyloučíme-li vnější zásahy jako léčbu farmaky, především antibiotiky, výraznou změnu jídelníčku, nebo horečku, až dvě třetiny všech mikroorganismů ve střevě jsou stabilní od osídlení po celý život jedince. Ve stáří se snižuje rychlost průchodu potravy zažívacím traktem, dochází k omezené schopnosti žvýkat, což často vede ke změně diety. Také dochází ke zvýšenému příjmu farmak. Na základě těchto vnějších faktorů dochází i ke změnám ve střevním mikrobiotickém profilu.

Jak posílit střevní mikrobiom?

Jednou z možností jak pozitivně ovlivnit střevní mikrobiom jsou probiotika a prebiotika. Probiotika jsou živé organismy, které se vyskytují v potravinách jako jogurt, kefír a další kysané mléčné výrobky. Najdeme je ale i v kysané zelenině, nebo v podobě potravinových doplňků. Prebiotika jsou pro člověka obtížně stravitelné nebo nestravitelné látky, jako je například vláknina. Tyto látky jsou potravou pro probiotické bakterie, podporují jejich aktivitu a tím zlepšují zdravotní stav.

Staň se součástí výzkumu

Právě vlivem probiotik na paměť a celkové zdraví se zabývá výzkumný tým v Národním ústavu duševního zdraví v Klecanech a v nemocnici Královské Vinohrady.

Stojíte o posílení imunity a zajímá vás, zda by bylo možné zlepšit paměť pomocí probiotik? Pak se můžete zapojit do projektu KOGBIONTA. V něm vědci ověřují předpoklad pozitivního vlivu probiotik na paměť a náladu. Pokud jste (nebo máte ve svém okolí rodiče, prarodiče nebo známé) ve věku 55-80 let, máte mírné poruchy paměti nebo trpíte depresí, ale nemáte zažívací potíže, podívejte se webové stránky projektu Kogbionta – ABADECO.

Hlavním cílem projektu je najít taková řešení, která by pomohla posilovat paměť ve vyšším věku. Díky účasti zjistíte, jak je na tom vaše paměť, získáte zdarma jinak drahá speciální probiotika a pomůžete ověřit průlomovou myšlenku. Kromě probiotik a dobrého pocitu z přínosu vědě si z výzkumu odnesete i finanční odměnu.

Zdroje:

Gut microbiome pattern reflects healthy ageing and predicts survival in humans | Nature Metabolism

Kogbionta

Foto: Cristian Newman, Unsplash