Minulý rok byl na trh uveden nový tříkolový motocykl od YAMAHY - NIKEN. Letos byl představen nový model NIKEN GT. Je to výstřel do tmy nebo se budeme s tříkolkami setkávat i do budoucna?

Nejprve pojďme vyvrátit možná největší mýtus, který koluje v neodborném povědomí. Přesto, že se jedná o „tříkolku“, není Yamaha NIKEN GT vyvážená. Pokud jí necháte jen tak stát, okamžitě Vám spadne na bok. To by vzhledem k cenám, které začínají zhruba na 420.000 Kč, nebyl dobrý začátek. Nejedná se tedy o žádnou novostavbu, která by byla určena k tomu, aby se nováčci naučili jezdit na motocyklu.
Motocyklisté bývají velmi často konzervativní, obzvlášť, jde- li o zásadní změnu. Připomeňme si třeba momenty, kdy do výrobního odvětví vstoupilo chlazení kapalinou, zavedení vstřikování nebo systém ABS proti kterému je například v USA stále odpor. Přesto jsou dnes všechny tyto inovace naprosto běžné a snadno přijatelné.

Nechápejte, prosím, špatně. Toto rozhodně není tvrzení, že přední dvoukolová vidlice motocyklu NIKEN nahradí standardní jednokolový design. Přesto však existuje mnoho skutečností, které nasvědčují tomu, že bychom podobný design mohli v budoucnu vídat mnohem častěji.
Není pochyb o tom, že systém LMW (Leaning Multi-Wheel) v sobě přináší mnoho složitostí, hardwaru a hmotnosti. Také ale nelze opomenout to, že to zkrátka funguje a vy se cítíte přirozeně jako na každém jiném motocyklu.
Poté, co byl minulý rok představen světu model NIKEN, byli všichni ohromeni výkonem zatáčení a přilnavosti na nedokonalém povrchu. Když ovšem byl porovnáván s širokým spektrem motocyklů, tak dodatečná hmotnost systému LMW (dvě hlavy řízení, více táhel, 4 vidlice, další přední kolo/pneumatika, cca 50 kg navíc, atd.) a omezení náklonu do 45 stupňů, znamenaly, že pokud bylo na model NIKEN nahlíženo z tvrdé sportovní perspektivy, byl o něco méně přitažlivý než jeho konkurenti. Avšak představte si, že na stejný motocykl přidáte pár detailů, jako je: komfortní sedadlo (pohodlné jak pro jezdce, tak i spolujezdce), vyšší čelní sklo, vyhřívané rukojeti, rychloupínací uzamykatelné sedlové brašny, hlavní stojan nebo další 12 voltovou zásuvku, najednou máte konkurence schopný sport-tourer NIKEN GT.


Pokud se zrovna nenacházíte v Alpách a za slunečného dne „nešněrujete“ krásné asfaltové silnice, tak si nepochybně dokážete vybavit typické silnice - špína, prach, štěrk, rozbitý asfalt a mnohdy i další překážky. Jak jistě dobře víte, tak přilnavost přední pneumatiky je rozhodující při jízdě na motocyklu. Ztráta přilnavosti zadní pneumatiky může být řešena buď dobře navrženým systémem kontroly trakce anebo dovedností jezdce. V případě přední pneumatiky – pokud nejste Jorge Lorenzo – se rovná ztráta přilnavosti většinou katastrofě. Teď máte přední pneumatiky dvě, tudíž i přilnavost se logicky zvyšuje. Systém LMW rozhodně neumožňuje chovat se na horším povrchu a nepříznivého počasí bez zábran a očekávat, že to nebude mít žádné následky, avšak je dostatečně stabilní, takže Vám poskytne daleko větší jistotu a mnohem více zábavy, než byste si mohli normálně dopřávat. Dalším důležitým faktem je to, že ztráta přilnavosti předních pneumatik je relativně pozvolná. To znamená, že by Vás motocykl neměl náhle překvapit a „poslat“ k zemi.

Je nutno dodat, že za stejné peníze, které byste vynaložili za Yamaha NIKEN GT, je možno pořídit i výkonnější stroje. Extra váha, speciální údržba složitého systému LMW, to všechno můžou být fakta hovořící v neprospěch tohoto modelu. Nicméně mít finanční prostředky a žít v oblasti, kde je často nepříznivé počasí, tak se určitě o tomto modelu dá uvažovat. Bez ohledu na to, jaký je Váš názor, tak si Yamaha zaslouží uznání za neustálé posouvání hranic designu motocyklů. O tom, zdali si koncept LMW najde místo na trhu, lze diskutovat, co ale nelze odmítnout je skutečnost, že motocykly jako NIKEN GT mohou zlepšovat požitek z jízdy.
Základní technické parametry:



Michal Mclean
Objevovatel světových hloubek i výšek, nadšený sportovec a obdivovatel technologických vychytávek.
Vstup do diskuze