Automobilku Tesla není nutné dlouze představovat. Elon Musk, slavný vizionář a CEO Tesly, tuto společnost vede už od roku 2008. Za tu dobu se jemu a jeho týmu povedlo vybudovat jednu z nejhodnotnějších značek automobilového světa. Elektrická auta všech velikostí, dojezdů i výkonu rostou globálně na oblíbenosti a Tesla tomuto odvětví vládne. V Číně, která je od roku 2015 největším trhem automobilů, má tato společnost z Kalifornie našlápnuto k velmi úspěšnému období.
Vztahy mezi Čínou a Spojenými státy nebyly v posledních letech nijak dobré. Obchodní válka mezi těmito státy způsobila, že modely Tesly, které by se v USA prodávaly za 80 tisíc dolarů (zhruba 2 miliony Kč), by v Číně stály přes 140 tisíc dolarů (téměř 3,5 milionu Kč). Za tak vysokým rozdílem stojí mimo jiné zejména clo a restrikce na zboží a vývoz. Jako možnost se zcela logicky nabízí výroba v Číně. Pro zahraniční společnosti však byla tato verze finančně velmi nákladná. Z každého vyrobeného kusu by musela Tesla polovinu svého zisku předat Číně. To se však výrazně změnilo v roce 2018.
Dva roky zpátky se totiž Čína rozhodla upustit od podmínek znevýhodňující zahraniční společnosti a Elon Musk ucítil příležitost. Ještě ten rok byla podepsána smlouva s vládou Číny o stavbě Tesla Gigafactory. Svoji roli zřejmě hrála diplomacie a vyjednávací schopnosti Elona. Na poměry čínského režimu totiž bylo vše velmi rychle vyřízeno a už v druhé polovině roku 2019 vyjížděly z linek továrny první Tesly. Všechny investice na tuto obrovskou výrobní halu pokryly státní banky poskytnutými financemi ve výši 1,6 miliardy dolarů. Pro čínskou stranu je tato forma spolupráce vhodnější, než se na první pohled zdá. Tesla se zavázala k padesátiletému nájmu pozemků, na kterých továrna stojí.

V tento moment je výrobní kapacita Gigafactory v Číně zhruba 3 tisíce aut za týden (tzn. 150 tisíc ročně). Cílem a blízkou budoucností je meta půl milionu vyrobených vozidel za rok. Tesla si na místním trhu elektrických aut vede velmi dobře a z koláčového grafu o jeho podílu si ukrojila celých 30 procent. O zbytek se dělí velká řada místních výrobců. V roce 2019 zaznamenala kalifornská automobilka nárůst poptávky o 160 % a registrací prošlo přes 40 tisíc aut s logem Tesly.
I přes krizi koronaviru, který Čínu zmítal v posledních měsících, se Tesle podařilo udržet růst. Automobilový průmysl za první kvartál roku 2020 v této asijské zemi klesl o 42 %. Tesla však měla v březnu a dubnu rekordní prodeje svých modelů. Čínské vládě i společnosti Tesla se taková vzájemná symbióza vyplatila a budoucnost vypadá velmi slibně. Stále je však nutno počítat s vratkými vztahy USA a Číny a nikdo si v tento moment nedovolí odhadnout, jak se bude situace v nejbližších letech vyvíjet.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=U840CYjvUm0&t=1s
Zdroj obrázků: unsplash.com, mercurynews.com

David Skopal
Jsem copywriter a marketingový nadšenec ze zlínského kraje, který je zapálený fanoušek smartphonů a mobilních technologií. Mám rád kvalitní jídlo, dobrou náladu a badminton.
sledovat :
Vstup do diskuze