Pomalu se stává běžným, že se i velké společnosti vydávají na cestu udržitelné produkce a do světa prezentují své plány na uhlíkovou neutralitu nebo například využívání recyklovaných plastů. Loni jsme v této souvislosti psali mimo jinéo firmách Nike, McDonald‘s, nebo například o některých automobilkách. Jak je tomu ale ve skutečnosti nám více než prohlášení firem napoví tvrdá data. Na tase rozhodla zaměřit kanadská firma Corporate Knights, která sestavila žebříček 100nejzodpovědnějších korporací na světě. Report nese název The 2020 Global 100 (výsledky zde) a Corporate Knights si při jeho tvorbě posvítily na více než 7 tisíc společností.

Žebříček se zabývá opravdu pouze velkými korporacemi. Podmínkou byl roční obrat v hodnotě nejméně jedné miliardy amerických dolarů a přítomnost firmy na burze. Společnosti byly hodnocené na základě několika ukazatelů. Hospodaření se zdroji hodnotilo, jak hodně energie a vody je využito při výrobě a jak hodně emisí firma vytváří. Vše bylo přitom váženo výší příjmů společnosti. Kategorie finančního hospodaření hodnotila například, jaký podíl příjmů společnost investuje do výzkumu a jaká je platová a důchodová politika firmy. Jedna z kategorií se pak věnovala i zaměstnancům, když se hodnotilo například, jak hodně dochází k úrazům na pracovišti nebo k propouštění zaměstnanců, nebo například míra zastoupení žen ve vedoucích pozicích.

Je tedy zřejmé, že nejde pouze o hodnocení ekologické nezávadnosti firem. Autoři tvrdí, že jejich zaměření i na finanční stabilitu vede k výběru zodpovědnějších firem, které mají větší potenciál dlouhověkosti a zároveň pozitivní vliv na naši společnost jako celek. Zaměříme-li se čistě na ekologickou stránku věci, najdeme v žebříčků pár společností, které nám do kategorie udržitelnosti příliš nepasují. Kritici se například pozastavují nad oděvní společností H&M na 27. místě.

A jak celý žebříček dopadl? Vítězem se stal dánský poskytovatel obnovitelné energie Ørsted, který podle tvůrců žebříčku plánuje být do roku 2025 uhlíkově neutrální. Druhé místo patří opět Dánům, a to společnosti Chr. Hansen, která se zabývá využitím přírodních metod pro konzervaci potravin. První trojici uzavírá finský výrobce oleje Neste, který se prosadil díky svému přechodu na výrobu z použitého kuchyňského oleje a jiných ekologických zdrojů.

Žebříček ovládly evropské firmy s 49 zástupci v první stovce, 18 firem reprezentuje Asii, 17 Spojené státy americké, 12 Kanadu, 3 Jižní Ameriku a 1 Afriku. Z mediálně známých firem zmiňme například bankovní skupinu ING (7. místo), výrobce elektromobilů Teslu(74), Samsung (80), Toyotu (92) nebo Lenovo (97).