České e-shopy tak již letos předstihnou trhy jako je Velká Británie, Francie či Německo. Provozovatelé e-shopů, freelanceři a zájemci o tuto oblast se sejdou koncem ledna na pražském výstavišti v Letňanech, kde proběhne již třetí ročník Reshoperu – největší tuzemské akce určené české e-commerce scéně. Součástí akce je kromě přehlídky více než 130 tuzemských i zahraničních firem, které dodávají řešení nebo poskytují služby e-shopům, také odborná konference, poradenská zóna či prostor pro vytváření nových kontaktů.

E-commerce v ČR v roce 2019: ve znamení velkých změn

Rok 2019 přinesl v oblasti e-commerce v České republice mnoho významných změn. „Kromě dalšího nárůstu objemů prodejů přes e-shopy byly loni velkým tématem majetkové změny velkých hráčů, vzkříšení Zootu i větší objem prodaného zboží on-line u oblasti, které byly donedávna téměř výhradním hájemstvím tradičních kamenných obchodů, například drogistické zboží či potraviny a potřeby pro naše domácí mazlíčky,” říká Eva Knirschová, CEO Reshoperu a dodává: “Významným způsobem také zasáhl do stále oblíbenější prodejní akce Black Friday projekt Hlídač shopů, který kontroloval pravost slev u velkých e-shopů a nesmím ani zapomenout na letošní velmi dobré zvládnutí každoroční logistiky objednaného zboží z eshopů přepravními firmami, včetně České pošty ve zběsilé předvánoční době”.

Dalším rysem loňského roku byly expanze některých provozovatelů e-shopů do okolních států, změny informační systémů či konsolidace. Ledy se pohnuly také v oblasti přepravních služeb - začalo se využívat volných kapacit alternativních taxislužeb, doručovat do samoobslužných výdejních zařízení nebo přímo do kufru auta a spuštěna byla i platforma pro sdílení kapacit přepravců. Doručování zásilek prostřednictvím dronů už brání v podstatě jen legislativa.

Objemy prodejů rostou, počty e-shopů klesají

Růst objemů prodejů prostřednictvím e-shopů za celý loňský rok českým e-shopům rozhodně ostudu neudělal. Trh elektronického obchodování za tuto dobu podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) meziročně vyrostl o 14 %. Jen pro představu, v roce 2018 dělal obrat české e-commerce 135 miliard. Jako již tradičně, nejsilnějším obdobím letošního roku se stala druhá polovina adventu, kdy lidé v českých e-shopech podle APEK nakoupili během jediného týdne zboží za 5,5 miliardy Kč. Na celém českém maloobchodu se tak e-commerce podílí již téměř 13 procenty. „Češi našim e-shopům důvěřují stále více. Souvisí to se stále se zlepšujícími službami, rozšiřováním sortimentu, možností větší personalizace zboží, ale také s větší dostupností zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody - potraviny či drogerie,”říká Eva Knirschová. Pozorujeme také, že lidé se méně bojí platit online (10 % kartou a 34 % bankovním převodem dle potálu Česká e-commerce) a více volí doručování objednaného zboží až domů.

Kam kráčí e-commerce svět

Dramatický rozvoj on-line světa a e-commerce pozorujeme v celosvětovém měřítku již několik let. Jen pro roky 2020 a 2021 se dle německého portálu Statista očekává, že celosvětový objem prodejů přes ecommerce vzroste na 4,5 trilionu amerických dolarů (v roce 2014 to bylo 1,4). Portál Oberlo na přelomu roku sestavil žebříček trendů, které budou ecommerce oblast ovlivňovat v následujících letech. Kromě předpokladu dalšího výrazného růstu objemu i hodnoty prodaného zboží prostřednictvím e-shopů začínají stále větší roli i v této oblasti hrát témata jako udržitelnost a ekologie a již nyní ovlivňují nákupní chování v on-line světě. Do konce roku 2021 bude podle odhadů 73 % všech ecommerce transakcí realizováno prostřednictvím mobilního telefonu a dramaticky naroste i počet nakupujících prostřednictvím sociálních sítí - tlačítek  “Buy” na Facebooku nebo Checkout na Instagramu. Dramaticky již nyní rostou ve světě mobilní platby, i když v ČR stále raději platíme na dobírku. Prosazovat se také stále více budou moderní technologie - globalní hráči masivně investují do umělé inteligence a očekává se, že do roku 2022 bude přes 120,000 online obchodů používat augmentovanou realitu na představení zboží pro zvýšení nákupního zážitku. Více než 50 % nakupujících v průzkumech říká, že je pro mě personalizace v online nákupním procesů důležitá a 74 % marketérů proto věří, že má personalizace silný nebo extrémně silný dopad na zákaznické vztahy. V neposlední řadě tak stále více poroste podíl počtu nákupů realizovaných až po registraci. Dle Oberlo se za posledních 5 let tento počet zvýšil o více než 100 procent.