Finanční pobídky motivující uživatele k odstranění starého vozu za nový a ekologický nejsou nic nového. Jedná se o koncept, který se původně používá ve vztahu k obměně vozového parku a je označen termínem “cash for clunkers”, neboli "peníze za staré vozy". V Česku je podobným ekvivalentem systém „šrotovného“, kdy majitel dostane od státu finanční příspěvek na nákup nového vozu v případě, kdy je starý zlikvidován ekologickým způsobem.
Litevská vláda však tomuto konceptu vdechuje nový život tím, že umožňuje řidičům dát peníze na úplně jiný způsob dopravy. Tím jsou právě stále populárnější sdílené systémy kol, e-kol a e-koloběžek.
Litevská agentura pro řízení projektů v oblasti životního prostředí (APVA) ministerstva životního prostředí tento program provozuje od poloviny května. Doposud se o něj přihlásilo 8 518 lidí, uvádí národní zpravodajská společnost LRT.
Obyvatelé země mohou požádat o dotace na použití e-koloběžek, e-skútrů, jízdním kolům a elektro-kolům nebo dokonce na jízdenky ve veřejné dopravě. Právě to činí program "cash-for-clunkers" v litevském podání originálním a inovačním.
Ti, kteří se rozhodnou zbavit se svých znečišťujících automobilů ve snaze používat čistší alternativu, mohou získat až 1 000 eur. Majitelé zvláště starých automobilů si dokonce můžou “vydělat” peníze. To v případě, že by jejich auto na ojetém trhu stálo méně než 1 000 eur.
Litevská vláda již využila přibližně 95 % z 8 milionů eur, které byly původně přidělené na tento projekt. V souvislosti s jeho rostoucí popularitou tak vláda přidává další 3 miliony eur, aby pomohlo více lidem využívat výhody, podpořit obměnu vozového parku a aplikovat myšlenku udržitelného rozvoje v praxi.
"Iniciativě se dostalo velké pozornosti obyvatel. Počet aplikací překonal všechna očekávání. Z tohoto důvodu ministerstvo životního prostředí přidělilo další 3 miliony eur z Programu pro změnu klimatu,“ uvedla Austėja Jonaitytė, mluvčí APVA.
Většina peněz (4,95 milionu eur) byla utracena na e-skútry a jízdní kola, přičemž 269 000 eur bylo vynaloženo na e-kola, 136 000 EUR na e-skútry a 50 000 eur bylo použito na jízdenky na veřejnou dopravu.
Litevská vláda je zcela jedinečná v tom, jak umožňuje lidem poskytnout peníze na dopravu, ale zároveň se nejedná o automobil. Změna osobního vozu za kolo či e-skútr je pro životní prostředí nepopiratelně mnohem lepší, než jen pomoci řidičům ke koupi nových automobilů. Ty sice mohou být ekologičtější a šetrnější než jejich předchůdci, ale z dlouhodobého hlediska se jedná o slepou cestu.
Foto: Robert Katzki, Unsplash


Vstup do diskuze