„Vývojářská zkušenost je pro technologickou firmu zásadní. V podstatě bez ní nemůže efektivně fungovat a dlouhodobě udržet krok s konkurencí. Dnes musí DX řešit v podstatě každý, kdo má vlastní vývoj,“ říká Petr Pospíšil, CTO Easy Software. Kvalitativní průzkum s desítkou českých vývojářů si nechala zpracovat technologická a konzultační společnost DX Heroes od agentury AITOM.

„Z rozhovorů vyplývá, že DX není mezi českými vývojáři úplně neznámý pojem, ale pokud by s ní měly problém, řešení by hledali u zahraničních firem, nejčastěji z USA. Z mého pohledu to souvisí s velikostí českého trhu a menší mírou specializace firem. Protože se kromě DX Heroes přímo na vývojářskou zkušenost nikdo další nezaměřuje, snažíme se o šíření dobré praxe, osvětu v této oblasti a budování odborné komunity,“ říká Prokop Simek, CEO DX Heroes.

„Během práce na projektech v Appliftingu se ukázalo, že vývojářská zkušenost je naší silnou stránkou a klienti ji vnímali jako přidanou hodnotu. Interně nám pomáhá například v lepší spolupráci týmů, rychlejšímu přijetí technologií i sdílení nejlepších praktik napříč firmou. Díky firemní kultuře a nastavení procesů včetně onboardingu se nám podařilo dosáhnout nízké fluktuace a rychlejšího růstu firmy,“ uvádí Vratislav Kalenda, CEO a spoluzakladatel svobodného vývojářského studia Applifting.

Kromě proniknutí do problematiky vývojářské zkušenosti pak firmy bojují ještě s širokým vymezením pojmu – nejsou si často jisté, zda se se svým problémem obrátily na správné specialisty. „Na pojem DX jsem narazil v předchozím zaměstnání, řešili jsme roztříštěnost informací potřebných pro vývoj napříč firmou. Je ale třeba rozlišovat, zda jsou problémy interní, nebo externí. Zatímco v prvním případě řešíte, jakým způsobem vlastně produkt v týmu vyvíjíte, externí vývojářská zkušenost zahrnuje zejména integrace, API design a to, jak váš nástroj napojují jiní vývojáři do svých ekosystémů,“ říká Jakub Kadlubiec, vedoucí vývoje pražské pobočky Pipedrive.

Velcí hráči staví specializované DX týmy

Globální technologické společnosti, které mají vývoj v Česku a mají vlastní produkt, si v poslední době staví interní týmy zaměřené právě na vývojářskou zkušenost. Tyto týmy měří efektivitu vývoje, respektive jak nástroje a procesy brzdí či urychlují práci vývojářů. „Vývojářskou zkušenost řeší každá firma s vlastním vývojem, často aniž si to uvědomuje. My jsme se do zlepšování DX pustili před třemi lety, konkrétně pro náš frontendový tým. Z toho jsme vybudovali současný Platform tribe, který se touto problematikou zabývá. Tato divize postupně získala zásadní význam pro náš byznys a dnes čítá na 40 lidí, kteří pomáhají zlepšit práci interních vývojářů, dodat jim co nejlepší softwarové nástroje a frameworky,“ říká Jakub Beneš, staff engineer Productboardu.

„Potřeba řešit technické překážky, které stojí vývojářům v cestě, vyvstala u nás v Ataccamě už před dlouhou dobou. Pojem Developer Experience (DX) tu ovšem začal rezonovat až s naší novou organizační strukturou SpaceUP. Dobrá vývojářská zkušenost je pro nás dlouhodobá práce, v podstatě maraton. Zaměřujeme se hlavně na to, aby měl vývojář správné nástroje a všechno potřebné k doručení své práce. Od psaní kódu až po běžící cloud. Ale jsou to i věci jako pomalá VPN nebo chybějící dokumentace. Pomáhá nám to zlepšit se i v souvisejících oblastech, jako je nábor, firemní kultura a snižování fluktuace,“ vysvětluje Dominik Moštěk, senior staff engineer v technologické společnosti Ataccama.

Zdroj: TZ HustáKomunikejšn
Foto: Se svolením HustáKomunikejšn

Více o startupech na CZECHSIGHT:

Pfizer hledá inovativní start-upy v Evropě. Nejvíce zaujaly české a lotyšské
V prvním ročníku projektu s názvem Pfizer Healthcare Lab, ve kterém společnost Pfizer hledá start-upy ze střední a východní Evropy nabízející inovativní řešení pro zdravotnictví, uspěly hned čtyři projekty z České republiky a jeden nápad z Lotyšska.
Virtuální prostředí v podobě záchranné mise? Space Makers navrhli pro Lékaře bez hranic unikátní platformu
Lékaři bez hranic uspořádali v ryze virtuálním prostředí první celosvětovou konferenci. O veškeré zázemí se postarala mladá česká firma Space Makers, která pro organizaci navrhla speciální digitální mapu, pomocí které replikovala střetnutí v reálném světě. Akce se zúčastnilo přes 60 lidí.