Již několikrát jsme se v našem magazínu zabývali vzestupem a technologickým pokrokem různých firem. Pojďme se teď podívat, jak se může z malého živnostníka stát firma o 6000 zaměstnancích se stoletou tradicí.
Hans Still založil v roce 1920 ve svých 22 letech malou opravárenskou dílnu, která vy své době přinesla především zrychlenou péči o zákazníka. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a vedle oprav začala firma produkovat i vlastní elektrické součástky. Již v roce 1937 měl podnik 500 zaměstnanců!
Výroba generátorů se rok od roku zrychlovala a zlepšovala. První vyrobená stanice měla výkon pouze 0,5 kW. V roce 1933 byly vyvinuty generátory o výkonu 10 kW a následovala první pojízdná zařízení.
Jedním z nejdůležitějších faktorů úspěchu firmy byl přístup k zaměstnancům. V dnešní době jsou populární teambuildingy a různé další firemní akce. Podnikové výlety a společenské akce zavedli již v roce 1934. Prémie za nadstandardně odvedenou práci se začaly vyplácet o rok později. Důležitým krokem ve společnosti byl rok 1943 a zavedení podnikového bydlení.
Druhá světová válka byla pro společnost zlomová. Počet zaměstnanců klesl o dvě třetiny a řada závodů byla vybombardována. Firma se postupně měnila a hlavní těžiště výroby se přesunulo k vysokozdvižným vozíkům. První elektrický vozík s nosností dvě tuny byl představen již v roce 1946. Úspěšnou renesanci firmy potvrdila i velká obchodní smlouva s Německými dráhami. Vedle vozíků se zaměřili na mobilní servis a nákup servisních vozů.
Smlouva s Německými dráhami byla zlomová i z jiného hlediska. Díky jejich spokojenosti s kvalitou výrobků byla firma doporučena i zahraničním státním drahám. To přispělo k obrovské expanzi exportu firmy.
V roce 1961 došlo k první velké firemní tragédii. Požár zničil celou montáží halu společnosti. Firma v pronajatých prostorách pokračovala ve výrobě a jen o několik měsíců později byla hotova nová hala. Změnit se muselo také logo, které odkazovalo na elektrickou historii firmy. Nové logo vydrželo od roku 1976 až dosud.

Pokrok dokumentovalo i zavedení prvních počítačů a automatizace výroby v 70. a 80. letech. Firma dokonce zavedla i pohyblivou pracovní dobu, která byla v té době naprostou novinkou.
Rok 1989 přinesl nejen pád železné opony, ale také první miliardu obratu firmy. Firma se stále více zaměřuje na pohodlí zákazníků, a proto staví moderní pobočky v Mnichově a v Brémách. Velkým milníkem bylo i převzetí společnosti SAXBY v roce 1989.
Přelomem tisíciletí dochází ve firmě k velké globalizaci. S tím se pojí i milionové investice do optimalizace výrobní struktury. Vznikají nové stroje a rýsuje se nový pohled na společnost. STILL je stále více vnímán jako celosvětově působící značka, která se mění z výrobního závodu na poskytovatele komplexních intralogistických řešení.
Společnost stejně jako v minulosti klade veliký důraz na pokrok a inovaci. Ať už se jedná o výrobu nebo logistické strategie. Nakonec bychom mohli uvést i český vliv v rámci společnosti. Na začátku roku jsme informovali o pojízdné myčce průmyslových strojů, kterou navrhli čeští konstruktéři. Myčka je naprosto soběstačná a usnadňuje údržbu především vysokozdvyžných vozíků.
Foto: montážní hala Still, 1920, autor neznámý
Zdroj: redakční článek Czechsight


Petr Kašík
V jedoduchosti je krása. Popularizace vědy. Sport. Knihy. Naivní tramp. Univerzita Karlova, Molekulární biologie
sledovat :
Vstup do diskuze